۱۳۹۲ اسفند ۲۱, چهارشنبه

- این ره به ترکستان است


از بین برنامه های این همه شبکه تلوزیونی و ماهواره ای به صورت جسته - گریخته و یکی در میان ، چندتایی سریال امریکایی فارسی1و اخبار و سریال و مستندهای من و تو 1 را دنبال میکنیم ولی شبکه های دیگری همچون gem و پرشین تون هم در خانه ما مشتریانی دارند.موزیکهای nex1 وpmcو ... هم گاهی زر زر می کنند!
اینها را گفتم که بدانید فقط راجع به یک شبکه صحبت نمیکنم.از حدود یک ماه قبل به این طرف پکیج های تبلیغاتی قبل و بعد و میان برنامه های این شبکه ها را تبلیغات تورهای مسافرتی مخصوص نوروز پرکرده اند. تا همین چند سال قبل دبی خوانندگان لس آنجلسی را دعوت میکرد و توسط آنها انبوه ایرانی های به گروگان گرفته شده را برای چند روز خوشی (!) به سمت خود می کشید و جیبهایشان را خالی می کرد. یکی دو سالی هم تاجیکها یاد گرفته بودند و تور کنسرت می گذاشتند ولی امسال گویا ترکها نقشه های عجیب و غریبی برای مردمان اقتصاد مقاومتی زده ایران کشیده اند.هم تور می گذارند هم نوشیدنی و کنسرت مجانی میدهند و هم ویلا و اقامت می فروشند! خلاصه که آتیش زده اند به مالشان!!!
با یک حساب سر انگشتی و دوسه تا تلفن به آژانس های مختلف متوسط قیمت 3میلیون تومان(حدود 1000 دلار) برای این تور ها مشخص می شود. آمار تعداد توریستهای ایرانی که در این برنامه ها شرکت می کنند تا کمتر از یکماه دیگر بصورت دقیق مشخص می شود ولی اگر فرض کنیم با پرواز های ترکیش و اطلس جت و ماهان و ایران ایر و ... روزانه حدود 5000 نفر از ایران به قصد شرکت در این برنامه ها از کشور خارج می شوند تا پایان تعطیلات چیزی در حدود 50-70 میلیون دلار صرف تور و معادل همین رقم هم هزینه سوغات و رستوران و بار خواهد شد.یعنی حدود 100-150 میلیون دلار! حالا به این اعداد و ارقام خروج ارز توسط مسافران زمینی و توریستهایی که یه قصد دوبی, تاجیکستان , سنگاپور , مالزی , تایلند و ... از کشور خارج می شوند را اضافه کنید.
آیا وقت آن نرسیده توی دسته کلید روحانی کلیدی هم برای این خواست مردم پیدا شود و هم روحیه مردم شادتر شود و هم جلو زیان های اقتصادی بیش از این گرفته شود؟      

۳ نظر:

leverage گفت...

بودن این پول در داخل منفعتی ندارد، پس خارج شدنش هم .... !!!!

ناشناس گفت...

چه جالب منم نشستم همین حساب کتاب هارا کردم و فقط آه از نهادم بر آمد و به بعضی از هموطنان خودم که برای لحظه ای خوش گذرانی ابزار سود جویی ملت های دیگر شدند دلسوزاندم ای کاش بقول تو قاصدک عزیز بزرگان ما کاری کنن که بیشتر از این خوار نشیم

زردالو گفت...

از اون حرفا بودا
آخه قاصدک جان چه تفریحی اونم توی ایران .....